Nog niet zo lang geleden was facturen m.b.v. een papieren factuur de norm. Tegenwoordig wordt een factuur in digitale vorm verwacht en is in sommige situaties al verplicht (overheid). De meest eenvoudige optie is om de factuur als PDF te versturen, als bijlage van een email, maar veel mooier is natuurlijk het versturen van een digitale factuur die door de ontvanger ook geheel automatisch kan worden verwerkt, dit kan middels de standaard UBL.
Nog een stapje verder is het versturen van een digitale factuur zodanig dat deze automatisch kan worden ingelezen door de ontvanger, dit kan b.v. via het digitale netwerk Peppol. Bedrijven aangesloten op peppol hebben een digitale postbus speciaal geschikt voor digitale facturen, hun boekhoudprogramma kan deze facturen inlezen vanuit deze postbus en automatisch verwerken in de boekhouding. De ondernemer hoeft op deze wijze alleen nog te controleren en opdracht te geven tot betaling, handmatig overtypen is dan niet meer nodig.
Het verzenden en ontvangen van facturen via peppol is in beginsel gratis, het vergt wel de nodige technische voorzieningen. Daarom geven veel ondernemers de voorkeur aan een aansluiting op peppol middels een service-provider zoals b.v. eVerbinding. Voor een relatief klein bedrag (aanmerkelijk minder dan de kosten van een postzegel) kun je zo facturen verzenden en ontvangen zonder technische rompslomp.