Een administratie is de boekhouding van doorgaans één bedrijf of organisatie. Afhankelijk van uw licentie kunt u met Stip-T meerdere administraties bijhouden. Een administratie bevat meerdere boekjaren. Voor een nieuw boekjaar hoeft u dus geen nieuwe administratie aan te maken, maar werkt u gewoon verder in dezelfde administratie.
- Kies in het menu Bestand | Administraties.
- Het volgende scherm verschijnt:
- Met [Nieuw] en [Verwijder] kunt u administraties aanmaken en verwijderen.
- Met [Opnieuw] kunt u een bestaande administratie overschrijven met een compleet nieuwe administratie.
- Met [Open] of dubbelklikken op een regel opent u de geselecteerde administratie.
- Standaard wordt de default administratie geopend wanneer Stip-T wordt gestart. U kunt aangeven dat standaard een andere administratie moet worden geopend door in de lijst het vinkje "Standaard openen" te zetten.
Administratie (opnieuw) aanmaken
- Kies [Nieuw] als u een nieuwe administratie wilt aanmaken of [Opnieuw] als u een bestaande administratie wilt overschrijven.
- Vul de naam in van de nieuwe administratie als u voor een nieuwe administratie hebt gekozen.
- Druk op [Volgende].
- Kies of er een lege nieuwe administratie moet worden aangemaakt met een rekeningschema voor vennootschap of zzp'er of dat er gegevens moeten worden overgenomen uit een bestaande administratie.
- Druk op [Volgende].
- Indien u hebt gekozen om gegevens over te nemen uit een auditfile; zie Auditfile.
- Indien u hebt gekozen om gegevens over te nemen uit Stip-T dan kunt u vervolgens aangeven welke gegevens (alles, grootboek, relaties, etc.).
- Indien u hebt gekozen om gegevens over te nemen uit een SnelStart; zie SnelStart.
- Druk op [Administratie (opnieuw) aanmaken].
- De administratie wordt nu aangemaakt en direct na aanmaken geopend.
Een geopende administratie wordt rechts onderin de taakbalk getoond (in het rood als deze anders is dan de default administratie).
Backups
U hoeft zich geen zorgen te maken over backups:
- Iedere nacht maakt Stip-T automatisch een backup op de server van XSO.
- Ook wordt er een kopie van deze backup gemaakt op een andere locatie.
- Van iedere administratie worden 5 backups bewaard.
Wilt u tussentijds een backup maken of een backup terugzetten, ga dan naar Bestand | Backups beheren.